~fwENz~

~bout mE~

Click to view my Personality Profile page

Sunday, October 18, 2009

Awasi Gaya Belajar Anak-anak

Anak-anak gagal dalam pelajaran bukanlah disebabkan ketidakmampuan mereka belajar, tetapi mungkin kerana memiliki gaya belajar yang unik. Kajian terbaru mengenai gaya belajar telah menetapkan bahawa kita semua dilahirkan dengan pelbagai pilihan gaya belajar. Hasil kajian mendapati terdapat tiga gaya belajar yang asas iaitu:

Pelajar visual belajar paling baik jika maklumat tersebut disajikan dalam gambar, peta atau rajah. Ketika mereka membaca atau mendengar konsep-konsep baru, mereka membentuk imej dalam fikiran mereka. Kemudian mereka mengingati maklumat khusus dengan melihat gambar tertentu. Untuk memahami konsep baru, pelajar visual boleh menulis nota lengkap dengan cara langkah-demi-langkah. Jika mereka perlu untuk mengingati maklumat, mereka akan "melihat" maklumat melalui cara mereka menuliskannya.

Pelajar auditori menyerap maklumat dengan mendengar bukan hanya kata-kata, tetapi juga bunyi daripada suara pembicara seperti penekanan atau perbezaan dalam nada untuk menunjukkan tahap penting. Apabila mereka mengingati maklumat, mereka akan ingat cara mereka mendengarnya. Pelajar auditori selalunya tidak menyerap maklumat dari sebuah buku. Pelajar kelompok ini perlu berpartisipasi dalam diskusi kelompok dan sentiasa berbincang.

Taktil / kinestetik pelajar belajar dengan cara melakukan. Mereka memahami konsep-konsep baru ketika mereka melakukan maklumat baru secara fizikal. Cara belajar paling baik adalah dengan berpartisipasi dalam percubaan sains, kegiatan belajar dan kunjungan lapangan. Mereka cepat bosan semasa kuliah kerana mereka sangat ingin melakukan sesuatu.

Anak-anak tidak sedar gaya pembelajaran mereka, mereka hanya tahu bila mereka "mendapatkannya." Guru yang memaparkan anak-anak untuk semua gaya akan mengajarkan mereka untuk beradaptasi dengan metode belajar lainnya. Sebagai contoh, jika seorang anak tidak memahami konsep baru sampai diajarkan dalam gaya belajar mereka, mereka boleh membuat perbandingan dan hubungan antara ketiga gaya dan mulai beradaptasi. Untuk menentukan gaya belajar yang terbaik, bercakap dengan anak anda tentang pengalaman kelas mereka dengan pelbagai kaedah pengajaran dan mempertimbangkan gaya belajar online secara percuma yang akan membantu anda menentukan gaya apa yang terbaik untuk anak anda.

5 comments:

dhiaabrar said...

anak2 adalah kain putih dan ibu bapa yg mencorakkan...siapa anak2 akan dtg adalah hasil lukisan ibubapa hari ini...
kejayaan adalah penting...
didik anak mengikut kecenderungan positif mereka dan ia mengakibatkan kejayaan yang mutlak...
ikut contoh didikan rasulullah...
tulisan yang baik...dan bagus utk dikongsi bersama...menjadi maklumat kepada orang yang memerlukan....

Anonymous said...

nice article...
it imformative for the parents to build a baitul mauslim..

pUjAnGgA CiNta said...

btol 2...anak2 skrg cpt je tgkp..so skang kne awasi anak2 dri sgala aspek,pendidikan,tgkahlaku..spaya anak tidak trjebak dgn pkra yg xelok

pUjAnGgA CiNta said...

btol 2...skang ni anak2 cpt je tgkp...so kne awasila anak2 dr sgala aspek..pendidikan,tingkah laku...spaya anak2 tidak terjebak dlm pkara yg xelok

Anonymous said...

anak-anak mungkin tak sedar bahawa mereka akan menjadi seorang bapa..dan ketika itu mereka akan sedar bahawa anak mereka akan mewarisi perwatakan mereka samada baik atau buruk..eh,aku ni bukan baik sangat..camne la gamak anak aku nanti..oii dengar tak..oiii